Duchenne Parent Project

Hoe we een goed doel hielpen met betere engagement

Kwalitatief onderzoek

Data analyse

Persona's ontwikkelen

Ideation sessie

De uitdaging

Hoe zorgen we ervoor dat meer patiënten hun data gaan delen op het platform van het Duchenne Parent Project?

De aanpak

Om deze vraag te beantwoorden, onderzochten we eerst of de behoeftes van de doelgroep wel aansloten op de functionaliteiten van het platform. Dat deden we door acht semigestructureerde diepte-interviews af te nemen met Duchenne-families.

Hieruit bleek dat data en informatie over de ziekte behoorlijk versnipperd zijn. Medische gegevens liggen vooral bij artsen, ziekenhuizen en het Duchenne Parent Project, terwijl praktische info in de facebook-groep te vinden is. Een andere conclusie is dat mensen wel mee willen doen aan onderzoek, maar alleen als de waarde ervan ook duidelijk is. En tegen de verwachtingen van de klant in, bleek dat Duchenne-families graag vooruit willen blikken op volgende fases en willen zien hoe het met ze gaat ten opzichte van anderen.

In een uitgebreide brainstormsessie bedachten we hoe we deze inzichten konden omzetten naar concrete oplossingen. Linkjes naar het dataplatform om vragen in de facebook-groep te beantwoorden, bijvoorbeeld. Een andere oplossing is om mensen meteen te laten zien waarom een onderdeel dat ze hebben ingevuld relevant voor ze is. En door voorspellingen te doen aan de hand van de ingevulde data, weten Duchenne-families beter wat ze kunnen verwachten. Deze oplossingen vor betere engagement en nog een aantal voert het Duchenne Parent Project nu stap voor stap door.

De impact

Zes bruikbare ideeën om engagement met het platform te verhogen

Inzicht in de gebruikersgroep

Concreet beeld van de veranderende informatiebehoefte over tijd

Introductie met werkwijze om snel te leren van je doelgroep

Ook de engagement van jouw product verbeteren?

'Het heeft een hoop handige inzichten opgeleverd. Soms verrassend ook. Dat Duchenne-families willen zien hoe ze het doen ten op zichte van anderen bijvoorbeeld. Dat had ik niet verwacht.’

Elizabeth Vroom

Directeur en oprichter Duchenne Parent Project

Spaarne Labs

Meer impact van innovatietrajecten in het ziekenhuis dankzij één enkele workshop

Is het al tijd voor innovatie?

Sander Goudswaard

Partner MakerLab

+31 6 41 36 81 66

sander@makerlab.nl

Contact opnemen

Naam

E-mailadres

Bericht

Bedankt voor je bericht!

We zullen proberen zo snel mogelijk te reageren.

Er ging iets mis met het versturen van het formulier.