RAI
Crowd control met winacties
Living lab
Kwalitatieve klantinterviews
Service Design
Serious prototyping
De uitdaging
Hoe kan een 'win-actie app' actief bijdragen aan crowd control tijdens de Huishoudbeurs ?
De aanpak
Soms overkomt het je gewoon. Je werkt aan een mooie innovatieopdracht en dan zie je 'live' ineens een mogelijkheid voor je product, waar je niet snel aan gedacht had.
Bij onze opdracht voor de RAI omtrent de Huishoudbeurs overkwam het ons. Het startpunt was de vraag hoe we de betrokkenheid van bezoekers van deze beurs konden verhogen, en dan met name in de aanloop naar het beursbezoek toe.
Om meer te weten te komen over de Huishoudbeurs-bezoeker startten we een service design traject waarin we bestaande onderzoeksinformatie verzamelden en aanvulden met kwalitatief en kwantitatief klantonderzoek. Het resultaat bestond uit uitgebreide blue prints waarin elementen als voorbereiding, reis, bezoek van de stands en eten en drinken samen kwamen.
Eén van de concepten die we wilden testen tapte in op een belangrijke driver van Huishoudbeurs-bezoekers: het verzamelen van samples en gratis weggevers. Wat als we dit fenomeen al voor de beurs konden opstarten? Zo werd de "kras en win" app geboren.
Vanaf een bepaald moment vóór het bezoek kon je als bezoeker krasacties activeren en prijzen winnen die je op de beurs zelf ophaalt. We testten met een prototype van de app in de maanden voorafgaand aan de beurs en zorgden voor een robuustere versie die tijdens de beurs zelf zou draaien. Want ook dan viel er iets te winnen!
En zo werd de Huishoudbeurs zelf ons Living Lab. En daar gebeurde iets interessants. Er is een professioneel team van de RAI betrokken bij het monitoren en managen van de drukte in de diverse hallen en wandelpaden. Door deuren en paden te openen of te sluiten oefenen zij invloed uit waar de bezoekers wel en niet heen kunnen en leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan de veiligheid. Maar wat als je met één druk op de knop, mensen kan stimuleren om naar een andere locatie te gaan?
Zo gezegd, zo gedaan. We begonnen met het 'live pushen' van winacties tijdens beurs, inclusief de locatie waar je direct je prijs kon ophalen. De gekozen prijzen lagen op rustige locaties, en de app-gebruikers onder het publiek kregen een melding. En zij gingen op pad, drukke gebieden verlatend. Op deze manier leverde de app ineens een actieve bijdrage aan de crowd control tijdens de Huishoudbeurs.
Niet alles is te plannen en in een Living Lab kan je zomaar positief verrast worden.
De impact
Beïnvloeding van de drukte in diverse wandelpaden tijdens de beurs
Scherpe inzichten in de bezoekersbeleving van de Huishoudbeurs
Verhoogde betrokkenheid van bezoekers bij de Huishoudbeurs
Ontwikkeling van prijswinnende app "Kras en Win"
Meer weten over MakerLab Living Labs?
"Crowd control op de Huishoudbeurs: niet gepland, wel gebeurd. Innovatie is altijd openstaan voor het onverwachte."
Sander Goudswaard
Partner MakerLab
Is het al tijd voor innovatie?
Sander Goudswaard
Partner MakerLab
+31 6 41 36 81 66
sander@makerlab.nl