Experiment design
Wij geloven in oplossingen. Met behulp van experiment design vinden we die. Hoe dat werkt?
Innovatie is allang niet meer voorbehouden aan dappere avonturiers en dwaze uitvinders. Het is een complex proces met methodes, trajecten en structuur. En dat is waar experiment design om de hoek komt kijken.
Experiment designers zijn onmisbaar binnen het innovatieproces: ze laten investeerders en stakeholders namelijk zien dat hun tijd en geld ook iets oplevert.
Bijvoorbeeld door te onderzoeken hoe de business case van een nieuw product eruit ziet.
Wat is experiment design?
Experiment design gaat over het leveren van bewijs. Dat kan met verschillende werkwijzen, zoals lean en agile. Maar dat dekt niet helemaal de lading. Experiment design is de kunst van het leren. Werkt een idee ook in de echte wereld? Door systematisch risico’s en aannames te beproeven, maak je de volgende stap richting je doel zichtbaar en haalbaar.
Het juiste moment voor experiment design
Je kan experiment design inzetten in elke fase van een project. Of je nou bezig bent met exploreren, het genereren van ideeën, valideren of schalen. Per onderdeel stel je aannames of hypotheses op. Door middel van experimenteren bevestig je deze (of juist niet).
Het grootste voordeel is dat je niet meteen een zware investering hoeft te doen. Voor relatief weinig tijd en geld verzamel je zoveel mogelijk informatie om de juiste vervolgstap in het ontwikkelproces te zetten.
Zit je in de verkeerde richting? Geen probleem. Je leert van de uitkomst en past je koers aan. Lekker flexibel.
Concreet doel
Voordat je begint met experiment design, stel je samen met het team een duidelijk doel op. Want als je niet weet wat je wilt bereiken, dan weet je ook niet of je de goede kant op gaat. Maak het doel dus zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld: 100 klanten moeten zich binnen één maand aanmelden en het platform actief gebruiken. En definieer dan ook meteen wat ‘actief’ betekent. Concreet dus.
Het ontwerpen van een experiment
Probeer niet meteen het complete product met alle toeters en bellen op de markt te brengen. Kijk liever naar de verschillende onderdelen en bepaal welke wél en welke niet werken. Houd het klein. Als je je product test met teveel variabelen, dan is de uitkomst niet te duiden.
Want welke variabele heeft nou geleid tot het succes of het falen? Dit is precies de informatie die je gebruikt om je volgende stap te bepalen. Zorg er dus voor dat je deze variabelen goed uit elkaar houdt en test ze één voor één.
Belangrijke tools voor de experiment designer
De gereedschapskist van een experiment designer zit boordevol tools. Teveel om allemaal op te noemen. Eentje die we wel graag willen aanstippen, is de experiment card. Met dit canvas houd je alle dingen van een experiment op één plek. Je doel, de aanname, de eisen, de meetpunten, wat je concreet gaat bouwen, wat je concreet wil leren. Hoe lang het gaat duren en wie je nodig hebt. Je bepaalt dit samen met je team. Pas als jullie het eens zijn ga je verder.
Een andere tool die onmisbaar is voor experiment design: het Business Impact Model. Hiermee creëer je een duidelijk inzicht wat je wel weet – en wat niet. Vanuit de business kant houd je de aannames die nog open staan continu op de radar. Zo kun je dus bepalen wat je precies gaat testen - bijvoorbeeld als je een concept wilt gaan schalen.
Experiment design haal je niet uit een boekje
De lijst met tools is eindeloos: van smoke-test tot conciërge en van wizard-of-oz tot paper prototyping. Het gaat daarom ook niet om alle tools die er zijn.
Uiteindelijk is het vooral de experiment design mindset waar het om draait. Zorg dat je doel duidelijk is, houd de experimenten klein en gebruik wat er nodig is om aan informatie te komen.
Alleen dan krijg je vat op de vragen, risico’s en aannames.
Is het al tijd voor innovatie?
Sander Goudswaard
Partner MakerLab
+31 6 41 36 81 66
sander@makerlab.nl