15/4/2021
Acht take-aways van een jaar lang innoveren met Centraal Beheer
In de toekomst doet Centraal Beheer veel meer dan verzekeren. Het bedrijf uit Apeldoorn houdt zich dan namelijk ook bezig met duurzame mobiliteit, bedrijfscontinuïteit en duurzame inzetbaarheid.
Althans, dat is de ambitie voor 2030. Aan Head of Innovation Erik Petersen de taak om deze toekomst vorm te geven. En dus klopte hij een jaar geleden bij ons aan. Samen met Roel zette hij een in-house innovatieteam op. We vroegen ze wat ze zoal hebben geleerd in het afgelopen jaar.
1. Zorg voor de juiste mensen op de juiste plek
Erik: ‘Ik wist meteen dat ik dit niet alleen kon doen. Tuurlijk, ik heb hartstikke goeie mensen in mijn team, maar die hebben niet per se een innovatie mindset. En voor zo’n ambitieus traject heb je die wel echt nodig.
Dus vroeg ik Makerlab om hulp. Get the right people on the bus before you start driving, zoals Jim Collins zo mooi zegt.’
2. Breng structuur aan
Roel: ‘Wij zijn continu aan het experimenteren, doen de hele tijd inzichten op. Die inzichten zijn goud waard. Dus hebben we een innovatie-framework opgezet.
Met de juiste tooling kan je alle kennis bewaren, maar ook meten. En je bent transparant. De rest van het bedrijf ziet precies waar je mee bezig bent. Zo creëer je ook meteen draagvlak.’
Erik: 'Je hebt inderdaad structuur nodig. Dingen als de lean startup methode en design thinking, dat kenden we natuurlijk wel. samen met Makerlab hebben we dat vertaald naar de context van Centraal Beheer.'
‘Ik heb het idee dat we een jaar geleden niks van innovatie wisten. Nu hebben we een compleet lab. Dat gaat veel verder dan resourcing.’ - Erik
3. Wees transparant
Erik: ‘Ik zei al vrij snel: de grootste uitdaging zit in het managen van verwachtingen. Wij zijn best een sales-gedreven organisatie. En met zo’n innovatiemachine duurt het lang voordat je geld gaat verdienen.
Dan moet je dus een goed verhaal hebben. Mensen stap voor stap meenemen in je aanpak. Doe je dat niet, dan loop je straks twee jaar voor op de rest. Dan kan je nog zulke mooie dingen bedenken: als het bedrijf er niet klaar voor is, heb je er niks aan.
We zijn dan ook steeds actief bezig om stakeholders erbij te betrekken. Makerlab speelt daarin ook een grote rol.’
4. Maak er een echt team van
Erik: ‘De chemie in het team is ontzettend belangrijk. Een hecht team zorgt voor meer plezier, voor meer creativiteit. Daar ben ik me zeer bewust van, ik benoem het ook vaak. Gelukkig doen we veel samen, we vormen echt een team.
Ik zie ook geen onderscheid tussen mijn collega’s en Makerlab, want we werken allemaal aan dezelfde dingen. Het enige verschil is dat er een andere bedrijfsnaam op het loonstrookje staat, that’s it.’
Roel: ‘Erik geeft het team veel vertrouwen, daar hij is heel goed in. Hij is optimistisch, maar ook scherp. Daarnaast is de klik met Centraal Beheer sowieso fijn.
De mensen hier hebben een ondernemende mindset. Dat past natuurlijk precies in ons straatje. Ga maar snel maken, laat het maar zien, doe het maar gewoon, dat is hier de tendens. Heel verfrissend.
Normaal heb je in innovatie vaak buzzkillers: “dit is geen goed idee”, “waar komt dit nou weer vandaan”, “dat gaat nooit werken”. In het afgelopen jaar is dat bij ons nog nooit gebeurd. Er worden altijd de juiste vragen gesteld. Niet of het kan, maar of wij het wel willen.’
5. Omarm andere zienswijzen
Erik: ‘Ik dacht altijd dat wij bij Centraal Beheer agile werkten, maar wat MakerLab doet is wel net even andere koek. Dat is pas écht complementair werken.
De meeste mensen schieten al snel in de verdediging als ze worden geconfronteerd met een andere mening. Bij MakerLab worden die andere zienswijzen juist gretig omarmd.
Het is precies wat ze willen; een ander paar ogen, een ander soort vragen. Het heeft een indrukwekkende mate van professionaliteit. Maar de continue zoektocht naar andere meningen maakt het werk natuurlijk ook wel eens lastig.’
6. Blijf flexibel
Roel: ‘De samenstelling van ons team verandert razendsnel. De ene maand hebben we een business developer nodig, de andere een front-ender en weer een week later een copywriter. Die manier van werken is best extreem, maar zo hebben we voor elk project wel precies de juiste mensen.’
Erik: ‘Klopt, zo houden we de lenigheid erin. Maar er zit sowieso altijd een business development manager of een product owner in het team. Want voor elke project hebben we een eigenaar nodig die de boel bij elkaar houdt. Iemand die onze ideeën door de organisatie trekt.’
Roel: ‘Je moet inderdaad altijd iemand hebben die zich verantwoordelijk voelt voor een initiatief. Heb je die niet, dan is de kans groot dat je de focus verliest. Gelukkig werken er mensen bij Centraal Beheer die dit goed kunnen.’
‘Je zit hier toch een beetje in een corporate harnas. Maar omdat Makerlab er met zoveel energie invliegt, denk ik ook sneller: laten we een keer van de gebaande paden afwijken.’ – Erik
7. Zorg dat je niet verliefd wordt
Erik: ‘Het is een cliché en het is absoluut waar: voordat je het weet ben je verliefd op je eigen product. Dat maak het lastig om eerlijk te blijven. Op cruciale momenten moet je er echt onafhankelijke blikken bij halen. Mensen die superobjectief kijken naar je product.’
Roel: ‘Voordat we met MakerLab aan de slag gingen, lag er een hele stapel producten op de plank. Die hebben we tegen de innovatielat gelegd. Van de negen ideeën zijn er zes gesneuveld: er was geen bewijs voor een klantprobleem.’
Erik: ‘Heb je enig idee hoeveel het ons zou hebben gekost als we hiermee waren doorgegaan? Als we hier nog een paar jaar in waren blijven investeren? Dat hoort ook bij innovatie: kill your darlings.
Maar er zijn nog steeds initiatieven die te lang blijven lopen, vaak dankzij stakeholders die te veel invloed hebben. Die initiatieven moeten we sneller killen. Daarin ben ik trouwens wel beter geworden. We hebben namelijk écht wat neergezet samen, dus dat geeft een hoop zelfvertrouwen.’
8. Blijf jezelf uitdagen
Roel: ‘Er ligt nu een blauwdruk voor innovatie die we honderd keer kunnen uitvoeren. Maar het is belangrijk om jezelf continu te blijven challengen. Hoe kan het korter? Wat kan sneller? En wat hebben we echt nodig?’
Dat is voor een groot deel de verdienste van Erik trouwens, die houdt altijd het grote plaatje in z’n achterhoofd. Wij zijn bezig met de volgende innovatie, maar hij kijkt steeds drie jaar vooruit.’
Erik: ‘Kijk, in principe kan je er net zolang over doen als je zelf wilt. Maar als het voor 80% goed is, dan is het genoeg. Dan moet je door. Anders halen we de kwantitatieve doelstellingen niet. Je moet dingen echt loslaten. En dat is best lastig, want stiekem zijn we allemaal perfectionisten.’
Wil je weten hoe we samen met jou zo’n innovatiemachine op kunnen zetten? Bekijk dan onze pagina over de verschillende vormen van samenwerking.