28/9/2020
Hoe zorg je voor de juiste maker op het juiste moment?
Het is zo'n zes jaar geleden dat ik mee mocht werken aan het opbouwen van MakerLab. Onwetend als we toen waren, stapten we vol bravoure de innovatie-bubbel in en voerden we onze 'innovatie-acceleratie-shows' op.
Geheel volgens de design thinking principes zetten we het product ‘MakerLab’ in de markt en leerden we vrij snel dat het niet een duurzaam pad was dat we aan het bewandelen waren. Terug naar de tekentafel dus.
Iedere innovator, productontwikkelaar of procesverbeteraar kent het 'eeuwenoude' gezegde dat een prototype meer zegt dan 1000 woorden...
Inmiddels zijn we ouder en hebben we veel geleerd. We hebben ons toegelegd op het helpen van bedrijven met ontwikkelen en optimaliseren van producten, diensten en processen. Niet als consultants, maar door bewijs te leveren.
Door ‘iets concreets te ondernemen wat leidt tot bewezen inzichten die je verder helpen in je ontwikkelproces’. Met andere woorden, door iets te maken. Want dat plaatsten we in het hart van MakerLab.
Waarom is maken zo belangrijk? Omdat iedere innovator, productontwikkelaar of procesverbeteraar het ‘eeuwenoude’ gezegde kent dat een prototype meer zegt dan duizend woorden. Dus maken we de zaken graag concreet en meetbaar.
En alsof dat nog niet genoeg is, doen we dat ook nog eens vanuit de experiment-gedachte: we maken precies datgene wat nodig is om voldoende te leren voor de volgende stap voorwaarts.
En dus noemen we onze medewerkers experiment en business designers. Zij zetten op een gestructureerde manier experimenten op, vertalen opgedane inzichten naar vervolgacties en meten daarbij de relevantie voor klanten en het bedrijf zelf. Lean product development is de fancy term.
We werkten in de zorg, financiële dienstverlening, mobility en transport, telecom, energie en dan vergeet ik nog een paar sectoren. We zagen reclames op tv van producten waaraan we gewerkt hadden en reizigers gebruik maken van een verbeterd security proces op Schiphol.
Ons eigen bedrijfsexperiment is behoorlijk serieus geworden. Inmiddels hebben we twee zusterbedrijven opgericht en lopen er binnen MakerLab 17 professionele makers rond. Persoonlijk is MakerLab zonder twijfel de leukste school waar ik ooit naar toe bent gegaan!
MakerLab Resourcing
Maar, tijd om uit te rusten is er niet. We werken als team hard aan het verbeteren van onze diensten. En in dat kader was het de hoogste tijd om een belangrijk inzicht om te zetten in daden.
Kwalitatief gebruikersonderzoek, ideation sessies, een dry-wallet experiment, featurevalidatie via de kano-test of een doordacht conciërge experiment om de marktpotentie te observeren.
Het is slechts een kleine greep uit tientallen experimentvormen die we hier hanteren. De bottomline? De verschillende stappen in het ontwikkelen en verbeteren van producten, diensten en processen vragen om verschillende soorten makers.
De context van een op te lossen probleem leren begrijpen is nu eenmaal wat anders dan de ideale cost per lead voor een digitale campagne bepalen. Net zoals het valideren van de business impact andere skills vraagt dan een co-creatiesessie met je klanten.
De verschillende stappen in het ontwikkelen en verbeteren van producten, diensten en processen vragen om verschillende soorten makers
Wanneer je de verschillende fases van productontwikkeling doorloopt, verandert dat ook de benodigde maakvaardigheden. Daarom hebben we ons personeelsbestand de afgelopen jaren zo opgebouwd dat we in uiteenlopende fases makers kunnen inzetten die het proces op de juiste manier versnellen.
Maar een team van diverse makers, dat is niet voor ieder bedrijf weggelegd. En wij vonden het tijd om dat te veranderen.
Dit najaar starten we met het volgende MakerLab experiment: MakerLab Resourcing. Het doel? Zorgen dat jij de juiste maker op het juiste moment in je team hebt. We stellen slechts 3 vragen:
- In welke ontwikkelfase bevindt zich jouw project?
- Welke focus heb je nodig om te accelereren?
- Welke maakcapaciteit staat daarin centraal?
Op basis hiervan koppelen we de juiste maker aan jouw team om je project naar de volgende fase helpen.
Voor MakerLab is dit weer een mooie nieuwe stap in onze reis in innovatieland. Ik ben benieuwd welke inzichten deze stap voor ons gaan brengen. Maar dat hoor je vanzelf van me.