30/8/2022
Mathijs als experiment designer-in-opleiding: ‘Gooi me voor de leeuwen!’
Mathijs Terranea is twee jaar geleden als experiment designer-in-opleiding begonnen bij MakerLab. Vers uit de schoolbanken kwam hij aan. Inmiddels is hij een ‘MakerLabber’ in hart en nieren. Hoe heeft hij de leerperiode ervaren? En hoe gaat het hem nu af? Wij spreken Mathijs over zijn ervaringen.
Experiment designer-in-opleiding... waarom heb je daarvoor gekozen?
“Vroeger wilde ik uitvinder worden. Dat is alleen niet iets waar je voor kan studeren, dat ben je gewoon of niet. De studie Industrieel Ontwerpen vond ik daar het meest bij in de buurt komen en het beste bij me passen. Daar heb ik echt leren innoveren. Ik krijg namelijk veel energie van ‘iets’ maken uit ‘niets’. Vooral het ontwikkelen van een concept vind ik interessant; het uitwerken van innovatieve ideeën. En dat is precies wat je doet als experiment designer bij MakerLab.
Ik ben uiteindelijk bij MakerLab terechtgekomen door iemand van de surf-vereniging. Ik wist toen nog niet echt goed wat experiment design inhield. Daarom ben ik eerst bij Sander (Partner MakerLab) op de koffie gegaan. Het was meteen een match.”
Vertel, wat doen experiment designers precies?
“Bedrijven en organisaties kloppen bij MakerLab aan als ze een probleem ervaren of zich ergens in willen verbeteren. Aan de hand van lean innovation gaan we op zoek naar de balans tussen de behoeftes van hun klanten, de technische mogelijkheden en de impact op de organisatie. Wij doen onderzoek en daar komen proposities met bepaalde aannames uit voort. Wij voeren vervolgens snelle experimenten uit. Zo (in)valideren we de aannames en testen we de proposities.”
Leren innoveren, hoe gaat dat?
“Bij MakerLab word je -afhankelijk van je eigen behoeften- zo snel mogelijk het veld in gestuurd. Het is echt learning by doing. Voordat je begint, neem je deel aan een onboardingtraject. Hier leer je wat innovatie is en hoe we dat binnen MakerLab vormgeven. Je leert ook wat experiment design inhoudt. Nieuwe MakerLabbers volgen daarnaast een cursus over het inzetten van lean innovatie.
Daarna ben je klaar om het werkveld te verkennen. Of nou ja, om mee te lopen. Ik liep zelf mee bij Centraal Beheer. Dat was een groot project waar vier collega's aan werkten. Het was een veilige omgeving waarin ik vragen kon stellen. Wat doen jullie precies? Hoe kan ik daaraan bijdragen? De eerste twee weken waren voor spek en bonen, daarna draaide ik volledig mee. Ik heb uiteindelijk zes maanden aan dit project gewerkt. En dat was ontzettend leerzaam.”
Je bent nu een ware innovatieprofessional. Hoe heb je MakerLab de afgelopen twee jaar ervaren?
“MakerLab is voor mij de ultieme plek om mezelf te ontwikkelen. Het speelveld is heel groot door de variatie aan klanten en projecten. Ook inhoudelijk varieert het werk heel erg: geen project is hetzelfde. De ene keer ga ik onderzoekend te werk en de andere keer ben ik keihard aan het experimenteren.
Ik heb verder veel vrijheid om zelf de richting te kiezen waarin ik mij wil ontwikkelen. Ik kan aan Sander aangeven wat ik graag zou willen leren. Hij kiest dan een project uit waarbij ik die skills kan ontwikkelen. Ik zeg ook altijd tegen Sander: ‘Gooi me voor de leeuwen!’
Mijn interessegebied is groot, ik wil van alles wel wat weten. Sommige collega's vinden het dan weer interessant om zich ergens in te specialiseren.”
Van welke opdracht heb je het meest geleerd?
Dat is een lopend project bij een financieel dienstverlener. Een van de proposities was ‘samen beleggen’. We waren al heel ver gekomen, maar helaas hield de wet- en regelgeving ons tegen waardoor sommige dingen nog niet mogelijk waren. Dat voelde echt rot, we waren er al zo lang mee bezig. Dit idee ligt nu voorlopig op de plank.”
Dat is balen. Hoe ging het verder met de opdrachtgever?
“Opstaan en doorgaan. Binnen hetzelfde project zijn we weer verdergegaan door een ander pad in te slaan. Beleggen voor je kind kan namelijk wél. Wij zijn dit nu samen aan het vormgeven. Binnenkort komt de pagina hierover op de website. Er wordt ook een campagne voor gelanceerd. Het is nu dus testen bij het grote publiek of het idee aanslaat.
Dit voelt echt als een overwinning. Zeker doordat het eerste idee een doodlopend einde had. Zoiets moet je ook een keer meegemaakt hebben, dat hoort erbij. Als alles goed gaat, heb je geen leermomenten.”
Daar heb je gelijk in. Wat maakt MakerLab zo’n fijne leeromgeving?
“Je kan bij iedereen in het team aankloppen als je voor een uitdaging staat. Iedere collega heeft andere skills en ervaringen, dus er is altijd wel iemand die je verder kan helpen. Daarnaast hebben we allemaal dezelfde mindset. We zijn heel erg open en we willen elkaar graag naar het volgende level brengen. Dat maakt het een hecht team én een fijne leeromgeving.”