11/7/2023
Marketing bij MakerLab vraagt om een innovatieve mindset
Tweeënhalf jaar geleden kwam B2B marketeer Serra Alink aan boord bij MakerLab. In het begin verdeelde ze haar tijd ook over MakerStreet-zusjes Unplugged en Elevator. Maar al snel werd duidelijk: ze is een echte MakerLabber. Sinds een jaar gaat ze volledig voor het op de kaart zetten van MakerLab als serieuze innovatiepartner én werkgever.
Waarom is MakerLab zo'n goede match?
“Ik ben nogal hands-on ingesteld. Voordat ik aan de slag ging bij MakerStreet en MakerLab wist ik nog helemaal niks over de wereld van innovatie. De term ‘Lean Startup’ kende ik wel. Maar wat het precies inhield? Geen idee. Gelukkig werk ik vanuit mezelf al een beetje lean. Als ik op korte termijn resultaten wil zien, dan begin ik gewoon. Al doende leer ik; met de handen in de klei en gáán. In het verleden ben ik recruiter geweest. Dat helpt in mijn werk. Naast het aantal klanten weet ik ook hoe ik het team kan laten meegroeien.”
Oké, gewoon beginnen dus.
“Nou ja, gewoon beginnen... Eerst moet de basis goed staan. Dat kan alleen als je weet: wie zijn wij? Waar geloven we in? Wat is onze kracht? Wat doen we en voor wie doen we dat? De antwoorden heb ik vertaald in een brand statement, een setje kernwaarden en een tone of voice. Op basis hiervan kregen onze kanalen een make-over. Onze website en sociale media stralen herkenbaarheid uit. Vervolgens ging ik proefsgewijs aan de slag met de marketing: ons bereik vergroten, bezoekers naar de website trekken en nieuwe leads genereren.”
Hoe bedoel je, proefsgewijs?
“Ik ben eerst klein begonnen, in plaats van meteen een langdurige en ingewikkelde campagne op te zetten. Welke content wordt goed gelezen? Welke kanalen zijn succesvol? En welke content werkt minder goed? Een experiment designer werkt eigenlijk ook op deze manier. Ik beschik niet over de budgetten die bij een groot bureau met 100 medewerkers normaal zijn, dus ik moet de resources slim gebruiken.”
Wat is de belangrijkste les die je tot nu toe hebt geleerd?
“Dat je nooit uitgeleerd bent? Nee, flauw... maar ook wel een beetje waar, zeker als het gaat om business-to-business marketing. Het vak is breed en de trends en ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. We denken iets te weten, maar dan blijkt het toch weer anders te werken. Gedrag van mensen verandert nou eenmaal. De B2B buyer journey is soms moeilijk vast te stellen. Er gebeurt zoveel voordat een interessante prospect op je website komt. Laat staan voordat hij klaar is om contact met je op te nemen.
Maar, ik zie dat MakerLab een steeds grotere rol pakt in het innovatielandschap. We worden beter én sneller gevonden door onze doelgroep. En ook door mogelijk nieuwe MakerLabbers.”
Weet je inmiddels een beetje beter ‘hoe innovatie werkt’?
“Ik kan nu alle stappen benoemen van het innovatieproces van MakerLab. Ook ken ik een complete range aan experimenten, tools en innovatiemethoden. Maar misschien nog belangrijker: stapje voor stapje leer ik als een echte MakerLabber te denken.
De basis daarvoor was er al wel. Je moet behoorlijk nieuwsgierig zijn ingesteld, wil je bij MakerLab terecht komen. Ik vond het altijd al leuk om dingen zelf te doen en uit te proberen. Eerst zien, dan geloven! Inmiddels heb ik veel kennis over hoe je innoveert, maar daarvoor moest ik wel eerst de boeken in duiken. Wat is value proposition design? En hoe zit het met business model generation?”
Dus terug de schoolbanken in?
“Ja, precies. Maar dat is heel erg leuk! In dat opzicht is het hier een heuse snoepwinkel. We hebben ontzettend veel kennis in het team. Daarnaast bezitten we een uitgebreide online kennisbank en boards op Miro vol informatie. Ik kan helemaal losgaan.
Ik leer niet alleen uit de boeken, maar ook uit de praktijk. In mei vond Hacking Health Amsterdam plaats. Als partner begeleidde MakerLab de deelnemers van concept tot een goed prototype. Ik had alleen kiekjes kunnen maken voor op onze socials... Maar ik wilde graag zelf meedoen. Met deze hackathon heb ik het een keer echt kunnen meemaken en doen. Een boek lezen is één ding. In een team zelf aan de slag met innovatie zorgt ervoor dat het blijft plakken.” (Lees hier over deze speciale lustrumeditie van Hacking Health Amsterdam).
Wat neem je mee uit die ervaring?
“Ik werk vaak vanuit mijn onderbuikgevoel. Ik heb niet altijd het geduld om dingen tot op de bodem uit te zoeken. Liever ga ik af op een idee dat goed voelt. Dat test ik dan. De aanpak van een experiment designer zit daar denk ik precies tussenin: alleen leren wat je nodig hebt om de volgende stap te kunnen zetten. Op deze manier leer je de juiste vragen te stellen. De keuzes maak je op basis van bewijs. En wat blijkt? Deze aanpak werkt heel goed voor een marketeer.”
Wat wilde je uit de hackathon meenemen?
“Normaal gesproken zou ik naar zo'n hackathon gaan en wel zien wat er gebeurt. Dat heb ik nu anders aangepakt. Van tevoren heb ik nagedacht over wat ik wilde leren van de hackathon. Op basis daarvan heb ik een experiment card ingevuld. Dat is een soort van canvas waarop je invult welke aannames je wilt (in)valideren, met welk type experiment je dat wilt doen, wat je leerdoelen zijn en hoe je succes meet.
Ik heb de hackathon echt als experiment gezien. Daardoor heb ik gericht kunnen leren van de ervaring én hoe een experiment card precies werkt. Innovatie is een mindset. Door het steeds weer toe te passen, gaat het vanzelf in je DNA zitten.”